Autor: Karolina Czerwińska, Andrzej Pacana
Tytuł artykułu: Analysis of the possibility of using KPIs in measuring the achievements of business entities from the energy sector – case study
Abstract: Each performance measurement and management system should be updated and reorganized so that it can be adequate to the changes occurring in the economic entity and the sector in which it operates. In addition, the performance measurement system should evolve with the organization's changing strategy and continually updated management objectives. The purpose of the study was to analyze the possibility of applying key perfor-mance indicators in an economic entity from the energy sector and to indicate their role and importance in the context of effective management and monitoring of progress in achieving pre-defined objectives. In the study, a coherent set of KPIs was designed, which were used to evaluate the existing concepts in the business entity and, at the same time, served as guidelines for choosing new directions of improvement and development concerning, among others, reorganization and restructuring in the customer service model through the introduction of a training system and organization design (a system of values and employee motivation), as well as obtaining permanent savings in operating costs through reduction of own costs will make it possible to pursue an effective pricing policy.
Key words: key performance indicators, performance measurement system, improvement, quality engineering
Numer DOI artykułu:
Strony 41-53
BIBLIOGRAFIA:
1. Adamowicz M., Luniewska S., Planowanie i budżetowanie jako narzędzie zarządzania fi-nansami przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, Rachunkowość w zarządzaniu jednostkami gospodarczymi, 2015 Nr 77.
2. Al-Mutairi S.H., Cost maintenance management, eWork and eBusiness in Architecture, En-gineering and Construction. Proceedings of the European Conference on Product and Pro-cess Modelling, 2012.
3. Antosz K., Ciecińska B., Podstawy zarządzania parkiem maszyn w przedsiębiorstwie, Ofi-cyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2011.
4. Antosz K., Pacana A., Stadnicka D., Zielecki W., Narzędzia Lean Manufacturing. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2013.
5. Banu GS., Measuring innovation using key performance indicators, 11th International Con-ference Interdisciplinarity In Engineering, Inter-Eng 2017, Procedia Manufacturing, 2018, Vol. 22.
6. Barone D., Jiang L., Amyot D., Mylopoulos J., Reasoning with key performance indicators. Procedings of the 4th IFIP WG8.1 Working Conference on the Practice of Enterprise Mod-eling (PoEM11), 2011.
7. Blind K., Lorenz A., Rauber J., Drivers for companies' entry into standard-setting organi-zations, Ieee Transactions On Engineering Management, 2021, Vol. 68, I. 1.
8. Brzóska J., Karbownik A., Kruczek M., Szmal A., Żebrucki Z., Strategiczna karta wyników w teorii i praktyce, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.
9. Clifton B., Advnced Web Metrics. Indianapolis: John Wiley & Sons Inc, 2012.
10. Cybulski K., Zarządzanie działem sprzedaży firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, War-szawa 2010.
11. Czerwińska K., Pacana A., Analiza zarządzania ciągłością wiedzy w nowoczesnym przed-siębiorstwie, Problemy jakości, 2020, Nr 5.
12. Czerwińska K., Pacana A., Quality analysis in the supply chain of transported LNG, Energy Policy Studies, 2019, No. 2 (4).
13. Fredriksson G., Larsson H., An analysis of maintenance strategies and development of a model for strategy formulation - A case study, Göteborg: Chalmers University of Tech-nology 2012.
14. Gabcanova I., Human resources key performance indicators, Journal Of Competitiveness, 2012, Vol. 4, I. 1.
15. Gonzalez E., Nanos EM., Seyr H., Valldecabres L., Yurusen HY., Smolka U., Muskulus M., Melero JJ., Key performance indicators for wind farm operation and maintenance, 14th Deep Sea Offshore Wind R&D Conference, Eera Deepwind'2017, Energy Procedia, 2017, Vol. 137.
16. Grabowska S., Kluczowe wskaźniki efektywności – studium przypadku, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, 2017, z. 108.
17. ISO 22400-1:2014, Automation systems and integration – Key performance indicators (KPIs) for manufacturing operations management. Part 1: Overview, concepts and termi-nology, 2014.
18. Kang N., Zhao C., Li J., Horst J.A., Analysis of key operation performance data in manu-facturing systems. Proceedings – 2015 IEEE International Conference on Big Data, 2015.
19. Kaplan R. S., Measuring Performance. Boston:Harvard Business School Publishing, 2009.
20. Kaźmerczak. J., Eksploatacja systemów technicznych. Gliwice, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2000.
21. Legutko S., Trendy rozwoju utrzymania ruchu urządzeń i maszyn. Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability, 2009, 42 (2).
22. Leśniewski M. A., Menedżer w procesie zarządzania przez cele w systemie konkuren-cyjności przedsiębiorstw, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Hu-manistyczne, Społeczne i Techniczne, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Os-trowcu Świętokrzyskim, 2016, 8 (2).
23. Marr B., How to design Key Performance Indicators, Mansgement Case Study. London: The Advanced Performance Institute, 2010.
24. Martincevic I., Kozina G., Influence of digital technologies and its technological dynamics on company management, Tehnicki Vjesnik-Technical Gazette, 2021, Vol. 28, I. 4.
25. Mondy R. W., Human Resource Management with My Management Lab, Publisher, Pear-son Higher Education, Global Edition 2012.
26. Neely A., Adams C., Kennerly M., The Performance Prism: The Scorecard for Measuring and Managing Business Success. London: Pearson Education Limited, 2002.
27. Nowak E., Pomiar i raportowanie dokonań przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa 2012.
28. Parmenter D., Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i sto-sowanie, Helion, Gliwice 2016.
29. Peng W., Sun T., Rose P., Li T., A semi-automatic system with an iterative learning mrthod for discovering the leading indicators in business processes. International Workshop on Do-main Driven Data Mining, 2007.
30. Piasecka-Głuszak A., Implementacja world class manufacturing w przedsiębiorstwie produkcyjnym na rynku polskim, Ekonomia XXI wieku, 2017, Nr 4(16).
31. Pindelski M., Strategia sprzedaży jako egzekucja strategii organizacji - powstanie barier wzrostu przedsiębiorstwa, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 218 Strategiczne i operacyjne problemy rozwoju i wzrostu przedsiębi-orstwa, 2011, Nr 218.
32. Reh F. J. (2012). Key Performance Indicators (KPI). How an organization defines and measures progress towards its goals, 2012, http://management.about.com/cs/general-management/a/keyperfmdic.htm (dostęp: 18.08.2021).
33. Skoczylas W., Wasniewski P., Behavioral aspects of performance measurement systems in enterprises, Neuroeconomic And Behavioral Aspects Of Decision Making, 2017.
34. Svikruhova P., Kapsdorferova Z., Dobosova L., Katanikova R., Effective establishment of quality management systems and their impact on business performance, International Jour-nal For Quality Research, 2021, Vol. 15, I. 3.
35. Tesoro F., Tootson J., Implementing Global Performance Measurement System, A Cook-book Approach. San Francisco, Jossey-Bass, 2000.
36. Tschernitz S., Gross T., Management by objectives-based groupware: requirements for ef-ficient and effective achievement of objectives, Idimt-2011: Interdisciplinarity In Complex Systems, Schriftenreihe Informatik, 2011, Vol. 36.
37. Ulewicz R., Jelonek D., Mazur M., Implementation of logic flow in planning and production control, Management And Production Engineering Review, 2016, Vol. 7, I. 1.
38. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz.U.2021.716), art. 9d.
39. Wilczarska J., Efektywność i bezpieczeństwo użytkowania maszyn. Inżynieria i Aparatura Chemiczna, 2, 2012.
40. Wolniak R., The concept of operation and production control, Production Engineering Ar-chives, 2021, Vol. 27, I. 2.
41. Wolniak R., Skotnicka B., Wybrane metody badania satysfakcji klienta i oceny dostawców w organizacjach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2008.
42. Velimirovic D., Velmirovic M., Stankovic R., Role and importance of key performance indicators measurement, Serbian Journal of Management, 2011, Vol. 6, I. 1.
43. Zwolenik P., Bełch P., Zastosowanie wskaźnika OEE w ocenie efektywności maszyny wykorzystywanej w procesie produkcji mebli – studium przypadku [w:] Wybrane wyzwania, problemy i rozwiązania logistyki XXI wieku, red. P. Bełch, A. Gazda, Rzeszów 2021.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0)
No. 1 (7) 2021
DOI numeru:





