Dr Ewa Mataczyńska – ekspert IPE na Konferencji “Okrągły Stół Energetyczny”

wpis w: inne | 0

W dniach 1-2.06.2017 r. w Ministerstwie Energii odbyła się druga edycja Konferencji Okrągły Stół Energetyczny organizowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Honorowy patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Energii. W drugim dniu konferencji zatytułowanym Forum Ekotransportu 2017 udział wzięła dr Ewa Mataczyńska. Forum otworzył Podsekretarz Stanu Ministerstwa Energii dr Michał Kurtyka, który brał również udział w panelach dyskusyjnych.

Forum Ekotransportu w całości poświęcone było zagadnieniom związanym z rozwojem elektromobilności w Polsce. Zaproszeni goście przedstawiali swoje opinie z zakresu projektu ustawy o elektromobilności. Wszyscy zgodzili się, że jest to niewątpliwie ważny krok w stronę rozwoju rynku aut elektrycznych w Polsce. Zauważono że, ustawa angażuje dosyć szeroko wiele interesariuszy ale także i decydentów, którzy mogą w tym transporcie elektrycznym brać udział (Bartosz Kubik, Prezes Zarządu, Ekoenergetyka Polska), a także, że nie bez znaczenia jest tempo wprowadzanych regulacji.

Wskazano również na konieczność zagwarantowania elementów zachęty dla ludności do kupowania samochodów elektrycznych. Samochody te bowiem są na chwile obecną zbyt drogie, aby mówić o realizacji planu miliona samochodów do 2025 roku. Natomiast ustawa w istocie rzeczy nie zawiera takich zachęt jest natomiast poświęcona w większości budowie infrastruktury do ładowania aut zasilanych jedynie z dwóch źródłach energii, a mianowicie energii elektrycznej i gazie ziemnym. Jako ułomność ustawy wspomniano brak zapisów dotyczących wodoru w rozwoju ekotransportu (Maciej Srebro, URSUS).

Ja mam troszeczkę spojrzenie ze świata, gdzie ustawy się pojawiają, kiedy rynek już zdeterminował, że czas na ustawę. W Polsce troszeczkę podchodzimy do tego na odwrót – powiedział Prof. Piotr Moncarz z Uniwersytetu Stanford. Podkreślił, że  rozwiązanie stosowanie w Stanach Zjednoczonych pozwala ustawie być bardziej precyzyjną.

W toku dyskusji, dodatkowo wskazano przykłady państw, które postawiły na rozwój elektromobilności Norwegia (zachęty finansowe, wysokie podatki na samochody spalinowe oraz docelowo zakaz ich rejestracji), Niemcy (do 2030 roku zakaz rejestracji samochodów spalinowych), Francja (od 2020 zakaz wjazdu do centrum Paryża samochodami spalinowymi) czy Dania. W tym przypadku zaznaczono przykład Danii, w której po wycofaniu w 2015 roku dopłat do zakupu samochodów elektrycznych ich zakup zmniejszył się o połowę w kolejnym roku.

Niejednokrotnie wskazywano, że o elektromobilność nie jest nowym tematem, że rozmowy na jej temat toczą się bardzo długo, jednak ciągle brak jest zdecydowanych kroków do działania, które przyspieszą rozwój projektu. Stwierdzono, że projekt ustawy jest krokiem w dobrym kierunku jednak być może zbyt małym (Henryk Mucha, Prezes Zarządu, PGNiG Obrót Detaliczny). W chwili obecnej w Stanach Zjednoczonych już trwają prace nad ustawą o samochodach autonomicznych (Prof. Piotr Moncarz), które są kolejnym etapem rozwoju technologicznego po samochodach elektrycznych.

Jako podsumowanie prowadzonych dyskusji warto zacytować słowa Im dłużej czekasz na przyszłość tym będzie krótsza (Adam Kempiński, Dyrektor Działu Sprzedaży Autobusów Miejskich i Zamówień Publicznych, Daimler Buses EvoBus Polska), życząc wszystkim jak najdłuższej przyszłości.

ose2-2-06-2017ose0-2-06-2017